De eerste dagen in Oeganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Oeganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Oeganda

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

24 December 2009 | Oeganda, Fort Portal

Hallo allemaal,

Gezellige kerst!!
Ik vier kerst dit jaar in Oeganda. Maandagmorgen zijn we hier aangekomen. Ik reis met een groep van Sawadee, 12 personen + een reisbegeleider. Zondag vertrokken we met 6 uur vertraging van Schiphol. De startbaan moest sneeuwvrij worden gemaakt en het vliegtuig ijsvrij. Toen we om 2 uur 's nachts landden wat het 21 graden. Dan is het moeilijk voor te stellen dat je met sneeuw vertrokken bent. Na 3 uur slapen heb ik maandagmorgen eerst even lekker gezwommen. Na het ontbijt zijn we even Kampala, de hoofdstad van Oeganda, in gegaan. Vooral om geld te pinnen en te lunchen. Daarna reden we in 2 minibusjes door naar een plaatsje vlakbij Jinja. Daar sliepen we in hutjes met een schitterend uitzicht over de Nijl. Daar heb ik dinsdag een geweldige rafttocht over de Nijl gemaakt, met - voor de kenners - stroomversnellingen van 4 en 5. Super! Ik ben 1x overboord geslagen, in de wildste stroomversnelling, maar het was wel gaaf om toen met de stroom mee gesleurd te worden, drijvend op mijn zwemvest.
Woensdag zijn we uit Jinja vertrokken naar Kibale national park. Dat werd vooral een reisdag. Tijdens de lunch hadden we alleen keus uit Ugandese gerechten. Dat wil ik ook altijd wel proberen. Ik wilde kip en Matoke, maar de kip bleek op. Daarvoor in de plaats nam ik bruine bonen. Die smaakten prima. Matoke zijn groene bakbananen waarvan een soort prut gemaakt is. Het lijkt nog het meest op aardappelpuree, maar was vrij smaakloos. Niet vies, en dus te eten.
We sliepen daar in kleine huisjes in het woud met vanaf de veranda wederom een schitterend uitzicht, dit keer over het regenwoud. Woensdag hebben we 's morgens een moeraswandeling gemaakt onder begeleiding van een gids die veel wist te vertellen en goed aapjes kon spotten. Niet onbelangrijk. Weinig moeras gezien trouwens, maar wel genoten van de omgeving, de aapjes en vogels en eigenlijk nog het meest van de ontmoeting met de kinderen die we tegenkwamen. De mensen zijn hier ontzettend aardig, niet opdringerig. Elke ontmoeting is weer leuk. We worden steeds met een brede lach begroet.
Gistermiddag hebben we een chimpansee trek gemaakt. Als je mazzel hebt zie je ze op de grond. Die mazzel hadden we 1x. De rest van de chimpansees zagen we in de bomen. Heel fascinerend om ze in hun eigen omgeving te zien (hoewel ze wel wat tammer zijn gemaakt, zodat ze niet wegrennen voor ons). Verwend als ik ben heb ik apen al op een mooiere manier kunnen spotten; voor mij dus geen unieke ervaring zoals sommige groepsleden het noemden, maar het blijft toch een hele belevenis om de chimpansees op deze manier te bekijken.
We zijn nu op weg naar een ander park (Queen Elisabeth) waar we een safaritrek gaan maken. We schijnen vanavond op onze campeerplek een kerstmaaltijd te krijgen. Ik ben benieuwd wat dat wordt.

• 25 December 2009 - 09:27

Hester:

Hee Sig,

Wat een leuk verhaal en wat maak je weer lekker veel mee! Jij ook fijne dagen daar in verweggiestan!! Tot snel.
    x

• 25 December 2009 - 10:10

Aaf:

Heey Sigrid,
    Wat geweldig om te lezen en je weet hoe jaloers ik ben. Fantastisch om je ervaringen te kunnen volgen

dikke X Aaf

• 25 December 2009 - 11:00

Monique:

Hoi Siegrid,
    Jij natuurlijk ook fijne dagen gewenst, maar dat moet wel lukken in Oeganda. Het klinkt allemaal geweldig!! Nog heel veel reisplezier en we kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Reis voorzichtig.

Veel groetjes,
    Patrick, Monique & Ruben

• 25 December 2009 - 11:47

Bettina:

Hoi Sigrid,

Ik was uiteraard weer te laat om je een fijne reis toe te wensen. Tot nu toe klinkt eea erg bekend in mijn oren. Die raft is "the best ever". Je bent waarschijnlijk in the "G-spot" eruit gevallen.
    Wij waren indertijd op kerstavond geëvacueerd, jouw reis lijkt wel wat "normaler" te verlopen. Geniet van elk moment en ik wens je fijne en speciale kerstdagen.

Witte kerstgroet
    Bettina

• 25 December 2009 - 13:26

Daan:

Hoi Sig!

dat klinkt toch weer fantastisch, zeker terwijl het raam op mijn dakraam neer komt.....
    Geniet er van!! En leuk dat we weer mee mogen lezen.

X Daan

• 26 December 2009 - 08:24

Daan O.:

Hoi Sig,

Jij ook hele fijne feestdagen, maar dat zal wel lukken. Leuk om weer mee te mogen lezen met je reis.
    Veel plezier nog.

Groetjes Daan.

• 26 December 2009 - 17:02

Eus:

Hoi Sieg,

wat heerlijk; op vakantie met kerst! Zo te lezen vermaak je je uitstekend. (ha, maar wij hebben lekker sneeuw gehad!)Geniet van alles wat nog voor je ligt en ik kijk uit naar je volgende verslag.

XXX
    Eus

• 27 December 2009 - 10:13

Ingrid:

Ha die Sigrid,

Leuk te lezen dat je weer op pad bent! Geniet ervan..maar jou kennende gaat dat helemaal goed komen.
    Heel veel plezier.

groetjes,
    Ingrid

• 27 December 2009 - 18:38

Joan:

Hey Sig, Wat een timing. Ik ben net gestart met een weekje vakantie (thuis), en dan zo'n bericht! Ik verheug mij al op de verhalen die komen gaan. Ik wens jou een ontzettende mooie vakantie en natuurlijk een geweldig, sportief, gelukkig en reislustig 2010! Doe wel een "beetje" voorzichtig he?! groetjes, Joan

• 28 December 2009 - 20:24

Karen:

hi sigrid,

de kerst is alweer voorbij, maar volgens mij heb jij een prima kerst gehad. Ben je er met oud en nieuw ook nog? Geniet lekker van deze reis en kom weer veilig thuis! dikke kus karen

• 31 December 2009 - 11:45

Sil Knol:

mmm lekker warm met de feestdagen dus.
    leest weer lekker weg en we wensen je een goed 2010 en vooral nog lekker genieten dikke knuffel

• 01 Januari 2010 - 11:07

Linda:

he avonturier!! Allereerst de aller beste wensen voor 2010. Dit is ook weer een fantisch verhaal om te lezen. Erg leuk hoor. Geniet er nog maar even van. Zie dat je alweer gauw terug kom.

groeten Linda