Verder in Oman en shoppen in Dubai - Reisverslag uit Zuid-Scharwoude, Nederland van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu Verder in Oman en shoppen in Dubai - Reisverslag uit Zuid-Scharwoude, Nederland van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

Verder in Oman en shoppen in Dubai

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

01 Januari 2015 | Nederland, Zuid-Scharwoude

Hoi allemaal,

In het vorige verslag was ik geëindigd in Nizwa. Zaterdag bezochten we deze plaats en de omgeving. We begonnen in het centrum van Nizwa. Daar bezochten we eerst de soek met de vismarkt, de groenten- en fruitmarkt en winkeltjes met antiek, goud en zilver. Het is altijd wel even leuk om in dit soort wijken rond te lopen. Hierna liepen we door naar het fort van Nizwa. Het fort is goed onderhouden en was het bezoek zeker waard. We reden door naar Tanuf, waar alleen nog de ruïnes van een dorp zichtbaar waren. We reden weer een half uurtje door om bij Al-Hambra te komen, een verlaten dorp te komen. We liepen een journalist tegen het lijf die ons graag op de foto wilde zetten voor een artikel. We gingen met de hele groep op de foto voor een paardenkoets. We konden een huis bezoeken waar vrouwen in de keuken aan het werk waren. Dat was wel leuk. Na het bezoek aan de keuken kwamen we bij de kamer waar de kleding hing. Aan de enige man van de groep die op dat moment aanwezig was, werd gevraagd of hij zich in traditionele kleding wilde hijsen, omdat die journalist nog wat foto's wilde maken. Toen hij aangekleed was bleek er ook een vrouw nodig te zijn en werd ook ik in een traditionele jurk met hoofddoek gehesen. In de zitkamer moesten we plaats nemen. Behalve de journalist namen de aanwezige groepsgenoten foto's. Dat was wel grappig allemaal. We hadden een late lunch. Na de lunch stond alleen nog een bezoek aan het Jabreen kasteel op het programma. Het moet het mooiste kasteel van Oman zijn en was ook mooi. 's Avonds hielden we meidenavond. We sliepen hier in een soort appartementjes met woonkamer en keuken. We lieten de room service een paar pizza's brengen en hadden de laatste blikjes bier van de chauffeur opgekocht. In Nizwa is geen alcohol te koop en de chauffeur had ze over. Zo zaten we gezellig met z'n vieren aan de bier en pizza. Een leuke afwisseling voor de hotel buffetten!
Zondag reden we met terreinwagens dwars door het Jebel Akhdat gebergte (het Groene gebergte) naar Mussanah, dat aan de kust ligt.
Onderweg maakten we een aantal tussenstops. 's Morgens bezochten we het dorpje Misfat Al-Abreyeen dat midden in een groene oase met dadelpalmen ligt. Daar dronken we koffie. Het hoogste punt waar we kwamen was op ca. 2000 meter. We reden door het mooie, ruige landschap over onverharde wegen vol haarspeldbochten naar de lunch plek. Die was ergens in een kloof. Mooi en lekker in de schaduw. We hadden allemaal bij een supermarkt onze lunch ingeslagen. Na de lunch stopten we nog een keer bij een warm water bron en ten slotte bij het fort van Nakhal. Dat was net een fort teveel deze dagen. Ik nam de kortste weg naar boven voor het uitzicht en was - net als de meeste anderen - weer snel beneden. We reden door naar Mussanah waar we 2 nachten in een 4-sterren resort verbleven. We gingen vrijwel meteen naar het zwembad. Het water was heerlijk verwarmd. Leuk om in het donker te zwemmen.
Maandag vermaakten we ons op het resort. Ik ben een paar keer een stuk in de zee gaan zwemmen. Genieten. Verder heb ik niet veel meer gedaan dan lezen, zonnen en op het strand wandelen. Heerlijk zo'n relax dagje, al is een dag wel weer lang genoeg voor mij. 's Avonds hebben we voor het eten lekker een cocktail gedronken op een terras en daarna heerlijk gegeten. Het blijft genieten om eind december 's avonds in T-shirt buiten te kunnen eten.
Dinsdag reden we met de bus naar Dubai. We vertrokken om 8:00 uur en om 15:15 uur kwamen we in het hotel aan. De grensformaliteiten waren vrij snel gegaan. We gingen vrijwel direct op pad. Het hotel ligt in het oudere gedeelte dat nog lopend te bezichtigen is. We liepen door een voetgangersgebied naar de Dubai Creek. Aan het water is het altijd wel leuk. We volgden het water een stukje, liepen over de textielsoek waar we veelvuldig werden aangesproken om kashmir sjaals e.d. te kopen. We hebben nog even gegeten bij een restaurant aan het water en zijn toen terug gegaan naar het hotel.
Vanmorgen hadden we met 4 meiden een ontbijt geregeld bij het Burj Al-Arab, een "zeven sterren" hotel zoals ze zelf zeggen. We hadden er een high tea willen doen, maar dat bleek vandaag niet meer mogelijk, gewoon een drankje doen ook niet. Om er naar binnen te mogen moet je een reservering hebben. Dat was dus een ontbijt geworden. We betaalden er 75 euro voor, wat veel voor een ontbijt, maar ach, goed voor de economie zullen we maar zeggen. We waren er om kwart voor 9 en hebben lekker rustig zitten ontbijten. Er was een heerlijk, uitgebreid buffet. Lekker veel vers fruit en verse sapjes, allerlei soorten brood, cakejes, pannenkoeken, wentelteefjes, wafels, eieren naar wens en nog allerlei warme gerechtjes. We lieten het ons goed smaken en zorgden ervoor dat we in elk geval niet meer hoefden te lunchen. Na het ontbijt liepen we nog even rustig rond. We mochten helaas niet omhoog en konden alleen de 1e verdieping zien en de begane grond. Er is veel goud in het interieur verwerkt. Er was een geweldige fontein waar met waterstralen een soort dans werd gemaakt, waardoor de stralen ritmisch klaterden. Bijzonder knap gedaan. Toen we uitgekeken waren gingen we even terug naar het hotel om ons even om te kleden.
Vanmiddag zijn we eerst naar de Dubai Mall gegaan, het grootste winkelcentrum ter wereld met ca. 1200 winkels en 160 restaurants en cafés. In de metro was het loeidruk. Er werden 1,5 miljoen toeristen in Dubai verwacht vandaag. In het winkelcentrum viel de drukte minder op. Dit was een 13 in een dozijn winkelcentrum met winkels die je overal ter wereld ziet; het waren er alleen wat meer onder een dak. We liepen wat rond, bekeken de aquarium muur en de ijsbaan, dronken een kop thee en vonden het welletjes. We wilden nog even van de zon genieten en namen de metro richting het strand. We dronken wat op een terrasje in de jachthaven en liepen toen naar het strand. Lekker nog heel even met de voeten in het zeewater, genietend van de ondergaande zon. Als avondeten nam ik een pizza. Daarna gingen we terug naar het hotel. We dronken als afsluiting van de reis nog wat met de groep. Om kwart over 10 zijn we naar de luchthaven gereden. Nadat we alle formaliteiten achter de rug hadden, zijn we meteen op zoek gegaan naar een fles champagne en een paar bekers. Om 10 seconden voor 12 stonden we met z'n vieren af te tellen, verder gebeurde er niets op de luchthaven. Wij hebben lekker getoast op het nieuwe jaar. Om 2 uur vloog ik terug. In het vliegtuig werd er om 00:00 uur Nederlandse tijd even stil gestaan bij de jaarwisseling. We kregen een glas champagne en ABBA's "happy new year" schalde door de luidsprekers. Leuk! En met dit feestelijke einde zit ook deze reis er alweer op. Oman heeft me aangenaam verrast, wat een fijn land is dat. Dubai vind ik wat karakterloos, vooral veel winkelcentra en uiterlijk vertoon. Alles moet groter en mooier dan elders in de wereld. Er staan nog genoeg kranen in de stad en er zijn nog zoveel bouwputten dat de stad dat het voorlopig alleen maar erger wordt. Wel leuk om hier een keer te zijn geweest natuurlijk!

Rest mij nog om iedereen een heel gelukkig en gezond 2015 te wensen, maak er wat moois van!!

Groetjes,
Sigrid

• 01 Januari 2015 - 10:02

Joke :

Hoi Sigrid,
    Wat een mooie reis , was weer genieten.
    2015 een jaar met op nieuw veel mooie reizen, geluk, gezondheid.