De nevelwouden van Costa Rica - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu De nevelwouden van Costa Rica - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

De nevelwouden van Costa Rica

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

26 Juli 2012 | Costa Rica, Monteverde

Hoi allemaal,

De kop is eraf. Ik ben alweer op dag 6 van de reis. De tijd vliegt. Zaterdag ben ik naar San José gevlogen, de hoofdstad van Costa Rica. Na ca. 24 uur onderweg te zijn geweest kwamen we daar in de loop van de avond aan (er is 8 uur tijdsverschil). Onderweg had ik al kennis gemaakt met een deel van de 16 reisgenoten. Zondag gingen we meteen vroeg op pad naar Fortuna. We waren toch allemaal vroeg wakker. We hebben een eigen bus, lekker comfortabel. Onderweg deden we de vulkaan Poás aan. Deze ligt op 2700 m hoogte en heeft een krater van een kilometer doorsnede. We maakten daar een korte wandeling langs een mooie lagune. Verder vond ik het allemaal niet zo spectaculair al realiseer ik me wel dat ik me in de loop der jaren wel verwend heb met alles wat ik al heb gezien. 's Middags reden we door naar onze verblijfplaats voor de komende 2 nachten: een ecolodge een paar kilometer buiten het dorp, in een groene omgeving. We aten lekker makkelijk en erg lekker in het hotel en zochten op tijd ons bed op.
Maandag reden we in 7 kwartier naar Cano Negro, 3 km van de grens met Nicaragua. Hier stapten we op een boot, waarmee we over een rivier voeren op zoek naar vogels, apen en andere dieren. We hadden een gids mee aan boord en dat was maar goed ook. Met zijn haviksogen wist hij de dieren goed te spotten. Behalve talloze vogels zagen we een aantal keren een kaaiman liggen, zagen we een luiaard in een boom zitten en spotten we de 3 apensoorten die we in dit gebied konden zien. Pure mazzel! Het was overwegend bewolkt en niet te warm waardoor de dieren te voorschijn kwamen. Vooral de apen waren geweldig om te zien. Moeder brulaap met een kleintje, slingerapen slingerend van boom naar boom en schattige kapucijnaapjes. We kregen een lunch aan boord: rijst met kip, wat groenten en een gebakken banaan. Erg lekker en luxe zo op het water.
We zijn een uur of 4 op het water geweest, daarna weer een kleine 2 uur terug met de bus. Bij de logde heb ik meteen een verfrissende duik in het zwembad genomen. Heerlijk! 's Avonds weer met z'n allen gegeten bij de logde. We hebben een gezellige en zeer eensgezinde groep en hebben een hoop lol met elkaar. Er zijn 3 alleen reizende vrouwen die om beurten een kamer delen en een kamer alleen hebben. Met beiden is het erg gezellig!
Dinsdagochtend stonden we weer op tijd op om nog even naar een waterval te lopen voor we weer verder zouden reizen. Het was circa 3 kwartier lopen. Helaas ging het onderweg hard regenen, waardoor we redelijk doorweekt aan kwamen. De waterval was zo'n 70 m hoog. Mooi om te zien! Het was mogelijk om bij de waterval te zwemmen. Met z'n drieën besloten we dat te doen. Geweldig, lekker klimmen en klauteren over de rotsen op weg naar de poule rond de waterval. Nog even achter de waterval om gezwommen. Ik was weer helemaal in mijn element. Even gezeten in de natuurlijke bubbelbaden tussen de rotsen en toen toch maar weer eruit. Zo warm was het niet. We moesten nu eerst 480 treden omhoog lopen om daarna in een half uurtje bij de logde te zijn.
Daarna vertrokken we richting Monteverde. De rest van de dag zaten we voornamelijk in de bus. We gingen lunchen bij een restaurant waar een schitterend uitzicht zou zijn over een stuwmeer. Helaas regende het en was er weinig uitzicht. De lunch was wel goed, zoals het eten hier steeds erg lekker is. We reden naar Santa Elena (vlakbij Monteverde) waar we 3 nachten in een logde blijven.
Gisteren zijn we met de bus naar een reservaat gebracht. Daar hebben we een wandeling in het natuurgebied gemaakt door het subtropisch regenwoud. Een leuke wandeling. Afgezien van kolibries hebben we niet heel veel bijzondere vogels en dieren gezien. We hadden ook geen gids bij ons. Een gids was 15 dollar p.p. en dat hadden we er niet voor over. We liepen terug naar de logde. Een leuke wandeling. Onderweg eerst een kop koffie gedronken met een deel van de groep. Vervolgens doorgelopen naar Santa Elena waar we gingen lunchen. 's Middags hebben we niet veel meer gedaan. De zon brak door en met 'wat leesvoer zijn we buiten gaan zitten, muziekje en wat nootjes erbij, net vakantie. 's Avonds zijn we met de bus het dorp in gegaan om te eten. Na het eten nog een kop koffie en daarna lopend terug naar de logde.
Vanmorgen weer om 7 uur ontbijt. Een uur later vertrokken we naar het Selvatura park. Hier gingen we eerst de canopy tour doen: hangend in een tuigje gleden we door het dak van het regenwoud van platform naar platform, soms langs een kabel van 50 meter lang, maar soms ook 650 m. Supergaaf! We konden nog een Tarzan swing maken: als een soort Tarzan zwaaien aan een touw. Geweldig. Je maag draait de eerste slinger drie keer om. Geweldig! Het laatste stuk langs de kabel was 1000 m lang. Deze moesten we met z'n tweeën doen. Fantastisch slot. Daarna dronken we even een kop koffie en liepen vervolgens via 8 hangbruggen door het regenwoud. We liepen ter hoogte van de boomtoppen. Mooi, vooral alle verschillende soorten groen van het woud zijn fascinerend. We brachten nog een bezoek aan een vlindertuin, ook erg leuk. Daarna was het wel eens tijd voor een lunch. Na de lunch zijn we nog even kort door de kolibrietuin, maar het begon weer te regenen en we hebben de afgelopen dagen genoeg kolibries gezien. Daar waren we snel uitgekeken. Het was anderhalf uur terug lopen naar de logde en dat had ik graag gedaan. Helaas regende het hard en besloten we toch maar met de bus te gaan.
Nu hebben we weer een paar uur 'vrij'. Vanavond gaan we weer in Santa Elena eten. Morgen vertrekken we hier weer. Tot nu toe is het allemaal erg leuk en gezellig!

Groetjes,
Sigrid

• 27 Juli 2012 - 06:33

Hoi Sigrid,:

Ik reis weer al lezend met je mee. Ik had al via Annemieke gehoord wat je reisdoel zou worden. De canopy tour heb ik destijds volgehouden tot het 3e platform en ik heb toen abseilend het platform verlaten. Vreselijke hoogtevrees en dan gaat het niet lukken, hoe leuk het mij ook leek.

Groetjes, Christa

• 27 Juli 2012 - 15:14

Joke:

Hoi Globetrotter,

Leuk om weer mee te mogen reizen (lezen), en de avonturen weer mee te beleven.ik kan me er iets bij voorstellen dat je sommige dingen ( waterval) al gewoon gaat vinden. Dat abseilen is net iets voor jou. Vond het ook altijd leuk. Je gaat opnieuw spannende dingen doen. Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

• 30 Juli 2012 - 20:25

Karen:

Allereerst van harte gefeliciteerd! Dat moeten we niet vergeten. Wel een mooie plek om je verjaardag te vieren. Klinkt heel mooi weer allemaal. Wat kom jij toch op speciale plekken. Net 3 weken de blog van Petra an Jan gevolgd met kids in Maleisie. nu ga ik jou volgen. Leuk hoor. geniet verder en drink er vanavond een drankje op! groetjes Karen

• 01 Augustus 2012 - 13:57

Ingrid:

Ha die Sigrid, van harte nog met je verjaardag. Hoop dat je een leuk feestje hebt gehad. Wat leuk om je reisverslag te lezen...en vooral dat canopy lijkt me erg leuk!
    Heel veel plezier!!
    groetjes, Ingrid