De laatste dagen in Oezbekistan - Reisverslag uit Fergana, Oezbekistan van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Oezbekistan - Reisverslag uit Fergana, Oezbekistan van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Oezbekistan

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

25 Juni 2008 | Oezbekistan, Fergana

Hallo allemaal,

Zondag was een reisdag naar Samarkand, een stad met ruim 400.000 inwoners. We hadden zoals meestal een eigen bus, redelijk comfortabel. We verlieten de woestijn en kwamen in een groener landschap terecht. We reden langs kleine dorpjes waar velen zich met ezel en wagen vervoeren. Rond een uur of 4 waren we in Samarkand. Zoals bij de meeste steden, deden we eerst met de hele groep een 'introwalk', een wandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden met de reisbegeleider die ons zo een beetje wegwijs maakt in de stad. Erg praktisch. 's Avonds heb ik met 2 anderen op een terras in een groot park gegeten. Er was geen kaart, we konden een paar salades bestellen, kregen brood en toen kwam er een schaal met gebraden kip op tafel. Erg lekker allemaal.
Maandag heb ik met kamergenote Petra de stad bezichtigd. We zijn rustig langs de belangrijkste attracties gelopen, d.w.z. van moskee naar mausoleum met vooral veel blauwe tegeltjes. Het absolute hoogtepunt was het Registan plein met 3 madrassa's (= islamitische scholen). Tussendoor namen we regelmatig even pauze ergens in de schaduw. Het is elke dag erg warm. Aan het eind van de dag hadden we de - overigens in mooie mozaïeken belegde - blauwe tegeltjes wel gezien. Tussendoor nog even een bazaar bezocht. De Oezbeekse bevolking is zeer toegankelijk en we worden regelmatig aangesproken. De eerste vraag is altijd waar we vandaan komen. Nu werden we vol medelijden aangekeken, na de nederlaag van het Nederlands elftal tegen Rusland. Het voetbal zorgt in elk geval wel voor leuk contact met de bevolking!
Dinsdag zijn we naar Tashkent (2 miljoen inwoners) gereisd. Dit keer gingen we met de trein. Deze was comfortabel met airco en voldoende beenruimte. Het was 3,5 uur rijden. We hadden maar 1 middag in de stad en dat was voldoende. We zijn met een groepje met de metro naar de oude stad gegaan. Hier was een grote bazaar, maar deze was zo druk dat we het eigenlijk snel gezien hadden. Toen met de metro door naar het centrum van het nieuwe deel. Die metro is nog wel een uitdaging, aangezien het meeste in het cyrillisch staat geschreven. Gelukkig kan ik dat door eerdere reizen nog wel een beetje lezen en kwamen we zonder problemen op de plaats van bestemming. In het centrum zijn vooral erg grote gebouwen. We vonden al snel een terrasje in een park en ploften daar neer voor een biertje. Daarna hadden we de stad wel gezien en zijn we in de buurt van het hotel gaan eten.
Vandaag (woensdag) zijn we om 8 uur naar Fergana vertrokken. Dit keer gingen we met 5 auto's, luxe!! De Oezbeekse rijstijl was wat wennen: lekker hard, overal inhalen (op doorgetrokken strepen wordt echt niet gelet); af en toe misten we andere auto's op een haar na, maar we zijn veilig in Fergana aangekomen. Hier is niet zoveel te doen. Er is een leuke bazaar die we net even hebben bezocht. Bazaars leveren altijd leuke contacten en foto's van mensen op. We krijgen ook steeds van alles aangeboden om te eten. Vandaag hebben we wat pelpinda's, abrikozen en wat knoflook gescoord. Altijd lekker, de knoflook geven we aan de kok die in Kirgizië met ons mee gaat. Morgen steken we de grens over en laten we Oezbekistan achter ons. Er is hier nu niet veel beters te doen dan me bij mijn reismaatjes te voegen die ik op een terras heb achtergelaten en maar een biertje te gaan drinken. Het leven is hard....

Tot de volgende keer vanuit Kirgizië!

• 25 Juni 2008 - 14:59

Danielle Bruijn:

Hoi Sig!
    Geweldig verslag!!! Heerlijk om met je mee te lezen en zo ook een klein beetje mee te reizen....

groetjes Daan

• 26 Juni 2008 - 09:24

Jeanine Boesen:

Het leven is inderdaad heeeeel hard, dat wil zeggen voor ons achterblijvers, geniet er van, groeten, Jeanine

• 27 Juni 2008 - 17:48

Monique Moerbeek:

Wij hebben hier elke dag hetzelfde en jij ziet zoveel moois!!!! Lekker genieten hoor. Gisteren voor de laatste keer gezwommen, nu de zomerstop. Ik vond trouwens een foto van ons oude basketbalteam!! Toen waren we nog jong. Ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Reis voorzicht en geniet met volle teugen.
    Groetjes,
    Monique

• 05 Juli 2008 - 11:05

Anneke Wagenaar:

Hoi Sig
    Geweldig die verslagen je kan je er zou in verplaatsen, nog een goede reis
    doej