weer een paar dagen verder... - Reisverslag uit Amritsar, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu weer een paar dagen verder... - Reisverslag uit Amritsar, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

weer een paar dagen verder...

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

25 Augustus 2011 | India, Amritsar

Hoi Allemaal,

Zondagavond ben ik met de trein van Bikaner naar Chandigarh gereisd. De laatste etappe van het deel dat ik in Delhi al had geregeld. Om kwart over 5 's morgens kwam ik in Chandigarh aan. Ik had een hotel uitgezocht uit mijn reisgids en liet met daar met een tuk-tuk brengen. Het was nog voor zessen en het hotel ging om 7 uur open. Alles kwam net een beetje tot leven. Ik ging op de stoep zitten en vond in mijn reisgids een eettentje dat dag en nacht open was en op loopafstand van mijn hotel. Daar ontbeet ik rustig en bleek ik wachten tot het 7 uur was. In het hotel huurde je een kamer voor 24 uur. Ik moest dus dinsdag voor 7:15 uur uitchecken en anders voor nog een nacht betalen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik nam een douche, rustte nog wat en ging toen de stad in. Er was een busstation + toeristeninfo op 5 minuten lopen. Daar konden ze me vertellen dat het maandag was en dat het meeste gesloten was. Ik ben naar Rock Garden geweest, een park met surrealistische beelden gemaakt van keramiekscherven en fijngestampte bakstenen. Het park was mooi aangelegd, het ene beeld sprak me wat meer aan dan het andere. Ik liep daarna naar het hooggerechtshof waar een museum was. In deze buurt waren meer gebouwen van Le Corbusier, de fransman die deze stad in de jaren 50 ontworpen heeft. De stad is on-indisch gestructureerd en verdeeld in sectoren. Er is veel groen, alles is weids opgezet. Ik vond dat er niet veel sfeer in de stad was en was er snel uitgekeken. Ik liep nog even naar een mooi aangelegen meer. Daarna nam ik een bus terug naar mijn hotel (het bussysteem was hier super). In de sector van het busstation heb ik nog wat rondgelopen. Hier waren veel winkels van grote merken als Adidas, Reebok, Hilfiger, Woodlands, Nike, Lee en Calvin Klein. Er was een breed voetgangersgedeelte en hier hing wel een prettige sfeer. Ik heb nog wat gegeten en ben terug gegaan naar mijn hotel. Daar heb ik nog wat op bed gelegen. Ik had besloten om 's avonds om 11 uur de bus naar Dharamsala te nemen en verwachtte in de bus weinig te slapen. In het hotel heb ik dus niet overnacht, maar het was wel lekker om een kamer te hebben om me te douchen, om te kleden en wat te rusten.
In de bus zat ik naast een Française. We hadden samen 3 zitplaatsen. Ik heb zelfs nog wat geslapen al was de weg erg hobbelig. Om 6 uur waren we in lower Dharamsala. Vandaar moeten we nog 10 km omhoog. Die bus ging pas om 7:20 uur. Ik doodde de tijd met Sophie, de Française. Het regende en het zou de komende 12 uur onophoudelijk blijven regenen. Jammer, want dit was een erg mooi gebied. We gingen naar hetzelfde guesthouse, met mooi uitzicht (als het tenminste niet regende; ik heb het niet kunnen zien). Ik heb die dag wat door het stadje gelopen. De Dalai Lama heeft hier zijn residentie. Veel Tibetanen zijn hiernaar toe gevlucht. Het was net of ik weer in Tibet was (heerlijk!) alleen de enkele verdwaalde koe op de weg herinnerde me eraan dat ik in India was. Het is een wat toeristisch plaatsje waar veel cursussen (yoga, ayuverdische massage, koken) worden gevolgd. Veel westerlingen blijven hier wat langer. In de omgeving kun je mooi wandelen. Ik liep er wat rond, bezocht 2 tempels en het Tibetaans museum (met een uiteenzetting van de gebeurtenissen vanaf de Chineze inval in Tibet, schrijnend). Verder deed ik rustig aan. Ik besloot geen 2e dag te blijven, aangezien het er niet naar uit zag dat het weer beter zou worden.
Woensdagochtend wilde ik om 10 uur een bus nemen naar Panthakot om vandaar naar Amritsar te gaan (de rechtstreekse bus ging om 5 uur 's morgens en daar had ik geen zin in). Die bus ging om een of andere reden niet (dit is India!). De eerste bus ging om half 12. Er zaten nog 2 Zuid-Amerikaanse dames en een Duitser op de bus te wachten. Met hen heb ik toen een taxi naar Amritsar genomen. Hoewel de chauffeur vrij beheerst reed ging het af en toe maar net goed. In een auto heb je dat wat meer in de gaten dan in de bus. Ik zat af en toe met samengeknepen billen en kromme tenen in de auto. Ergens onderweg heb ik de beslissing genomen om de laatste 2 etappes van deze reis met de trein af te leggen. Dat is een stuk veiliger! Om half 5 kwamen we in Amritsar aan. De Duitser en ik namen een bed in een slaapzaal in het complex van de Gouden Tempel. Amritsar is het wereldwijde centrum van het Sikhisme, een geloof met invloeden van het hindoeïsme en de islam. Voor Zeeuwen is het goed toefen hier: de toegang tot de tempel is gratis, de slaapplaats is gratis (al wordt een donatie wel op prijs gesteld) en maaltijden zijn gratis. Ik heb vanmorgen hier lopen genieten. Ik wou dat ik een camera op mijn schouder had die alles registreerde wat ik zag en hoorde om dat aan de liefhebbers thuis te tonen. Daarover de volgende keer meer. Ik ga nu eerst een tour naar de grens met Pakistan maken waar elke dag nog een ceremonie wordt gehouden. Vanavond stap ik alweer op de trein naar Haridwar, mijn laatste tussenstop voor Delhi.

Tot de volgende keer!

Groetjes,
Sigrid

• 25 Augustus 2011 - 12:15

Monique:

Hoi Sigrid,
    Weer een geweldige reis. Ik ga al je verslagen uitgebreid lezen. Geniet ervan!!
    Groetjes Monique uit Koedijk

• 25 Augustus 2011 - 12:58

Noelle:

He Sigrid, wat leuk om je reisverhalen te lezen. Volgens mij heb je een fantastische reis! Ik ben ook weer terug en is mijn vakantie helaas weer voorbij. Leuk om te lezen dat je ook in dharamsala, amritsar en grensceremonie bij Pakistan hebt gezien. Ben daar ook geweest en vond met name de gouden sikh tempel in amritsar indrukwekkend

• 25 Augustus 2011 - 20:49

Annemieke:

Hè Sigrid, wat heerlijk om zo te mogen meegenieten! Wij zijn onmidds weer thuis in dit landje met zijn koude zomer! Geniet nog maar vN de ijzkndere sferen en geuren. Ik mis het nu al weer enorm! Liefs Annemieke