Van heilig Pushkar naar het drukke Jodhpur - Reisverslag uit New Delhi, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu Van heilig Pushkar naar het drukke Jodhpur - Reisverslag uit New Delhi, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

Van heilig Pushkar naar het drukke Jodhpur

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

16 Augustus 2011 | India, New Delhi

Hoi allemaal,

Het theater was vrijdagavond wel leuk, een soort volksdansen en leuk om een keer mee te maken. Toen de voorstelling af was regende het hard en ik besloot te schuilen bij café Edelweiss onder het genot van een stuk mokkachocolade cake en een kop thee. Toen het min of meer droog was liep ik naar het hotel. Om 22:30 uur ging ik met de trein naar Ajmer. Ik had dit keer een zitplaats in de trein. Om 3:50 uur was ik op de plaats van bestemming, met slechts 10 minuten vertraging. Al op het perron stond 'mijn' chauffeur op me te wachten. Erg prettig. Het was redelijk donker en er lagen veel mensen te slapen op de brug die over de perrons loopt en waarover ik naar de uitgang moest. Ik moest oppassen dat ik ze niet aanstootte. Het was nu nog een half uurtje rijden naar Pushkar. Daar kon ik meteen in mijn kamer en zo pakte ik toch nog een paar uurtjes slaap mee.
Pushkar bleek erg klein en er was niet heel veel te doen. Het is een heilige stad door het heilige meer dat in het centrum van de stad ligt. Er omheen is een hoofdstraat waar continu markt is. Het is een behoorlijk toeristische stad. Binnen 2 uur had ik de stad wel gezien. Die marktstraat vond ik niet zo boeiend. Hij kwam uit bij de Brahma tempel die ik wel even bezocht. Ik heb even in de tuin van een hotel wat gedronken (en tegelijkertijd gescholen voor de regen). Daarna heb ik op de trappen (ghats) aan de oever van het meer gekeken hoe mensen aan het baden waren in - natuurlijk - het heilige water. Daarna had ik het wel gezien. In deze stad willen veel mensen iets van je, veel bedelaars (nee geld hoeven ze niet, als je maar even een broodje voor ze koopt). Om half 2 was ik terug in het hotel. Ik besloot een vrije middag te nemen, ook wel eens lekker in je vakantie. Eerst even een uurtje siësta gehouden, daarna een duik in het zwembad(je) van het hotel genomen. Erg lekker om wat baantjes te trekken. Daarna heb ik wat voor mijn kamer zitten lezen. Het was een erg prettig hotel aan de voet van wat heuvels. Als ik voor me of rechts van me keek zag ik alleen maar groene heuvels. Genieten! 's Avonds heb ik nog even bij een Italiaans restaurant een pizza genomen. Verder weinig gedaan. Ik was in de veronderstelling dat ik de volgende dag naar Jodhpur zou gaan, maar kwam er achter dat ik nog een dag in Pushkar zou blijven.
Zondagmorgen vroeg ik aan de receptie wat er in de omgeving te doen is. Ik kon met iemand van het hotel (de eigenaar?) mee naar zijn boerderij. Dat leek me wel leuk. In zijn jeep reden we over het platte land, over zandpaden vol kuilen. Leuk ritje alleen al. Ik verwachtte ergens bij een groot gebouw uit te komen, maar we stopten bij een stukje land met daarop een rieten overkapping ondersteund door wat boomstammen. Dat was dus zijn boerderij. Een gezin met 3 zoons, een hond en een koe onderhield het stukje grond. Zij spraken geen woord engels. Er werden sperziebonen geplukt en meteen met knoflook bereid tot een maaltijd. Wat chapati's erbij en ik had een heerlijke verse maal. Als toetje kwam er nog een bakje yoghurt op tafel. Pure verwennerij. Leuk zo'n bezoekje. Aan het begin van de middag waren we weer terug. Ik heb wederom niet veel meer gedaan. Weer even gezwommen en gelezen. 's Avonds ben ik nog even het plaatsje in gelopen om wat te gaan eten. Ik kon het niet laten om nog een stukje van de EK finale van Jong oranje tegen Denemarken te gaan kijken, maar toen ik zag dat 'onze' meiden het niet gingen redden, ben ik terug gegaan naar mijn kamer.
Maandagmorgen ben ik nog een laatste keer Pushkar in gelopen. Al snel wenkten 2 mannen me. Ze hoorden bij een kapperszaak en vroegen me even binnen te gaan zitten. Voor ik het wist zat een van hen mijn hand te masseren. Ik verwachtte dat hij me zou vertellen waar de zwakke plekken in mijn lichaam zitten en me dan zou overhalen voor een massage. Dat bleek niet het geval. Hij ging van mijn hand over naar mijn arm. Toen hij bij mijn schouder was zei ik dat ik hier niet om gevraagd had en er niet voor ging betalen. Hij wilde doorgaan met mijn hoofd en andere arm. Ik was de eerste klant en mocht zelf bepalen of en zo ja hoeveel ik zou betalen. Nadat mijn hoofd, schouders en armen gemasseerd waren, probeerde hij door te gaan met mijn benen (hij had ook nog een salon waar we naar toe konden gaan). Dat weigerde ik. Ik gaf hem 100 roepie, hij wilde het dubbele. Ik zei hem dat dat niet de afspraak was en vertrok (op de terugweg groette hij me weer vrolijk). Ik maakte een rondje door de stad, zat nog even bij het meer en liep terug naar het hotel. Ik moest voor 12 uur uitchecken en pakte mijn laatste spullen in. Mijn bagage liet ik voor een uurtje achter bij de receptie. Het begon te hozen en ik besloot te gaan schuilen in het restaurant. Meteen even gegeten en daana met de taxi naar het treinstation. Om half 3 vertrok mijn trein. Ik zou om half 8 in Jodhpur aankomen, maar dat werd kwart over 9. Daarna heb ik niets meer gedaan.
Vanmorgen ben ik eerst het fort hier gaan bekijken. Zeer de moeite waard! Vanuit het fort is er een prachtig uitzicht over de blauwe stad. Veel huisjes in het oude centrum zijn blauw (koel en houdt insecten buiten). Daarna heb ik wat door het oude centrum gelopen en over de markt. Ik ontkwam niet aan een bezoekje in een textielwinkel en een specerijenshop. Die laatste had ik nog niet gehad. Weer een andere ervaring. In een restaurant bestelde ik een pannenkoek met banaan en verwachte een pannenkoek met stukjes banaan verwerkt in het beslag. In plaats daarvan kreeg ik een pannenkoek met daarop een halve tros bananen in stukjes gesneden. Ook lekker!
Voor vanmiddag had ik een tour naar wat originele dorpjes rondom Jodhpur geboekt. Jodhpur is weer een grote en drukke stad vol verkeer en herrie. Wel prettig om dat te ontvluchten. Ik kwam nog net geen andere toeristen tegen, maar erg oorspronkelijk was het allemaal niet meer. Ik verwachte er weinig van en had gewoon een leuke middag. De eerste stop was bij een pottenbakker. Dat heb ik al zo vaak gezien dat dat niet echt boeiend was. Het was een kort bezoekje. Daarna stopte we bij een vishnoisdorpje (de bewoners houden zich aan 28 strenge regels zoals geen vlees, eieren, alcohol, geweldloosheid). Daar kreeg ik te zien hoe opium wordt gemaakt (dat mag officieel ook niet, maar gebeurt daar wel). Ik proefde een beetje opiumwater, erg bitter en niet echt lekker. Ik dronk daar nog een kop thee en vertrok weer. Het volgende programma onderdeel was een weverij, ook zoiets wat ik al tig keer heb gezien. Wat wel grappig is dat men er in alle souvenirshop prat op gaat om natuurlijke kleuren en zijden of andere duur en lekker zacht materiaal te gebruiken. Hier maakten ze voornamelijk katoenen tapijten gemaakt van katoen dat met chemische stoffen was gekleurd. Ik moet zeggen dat deze tapijten dan ook een stuk minder mooi en erg hard waren. We gingen nu op 'safari', d.w.z. dieren spotten. De wildlife bestond uit een paar antilopen, pauwen, andere vogels en schapen. Ik had niet veel meer verwacht, maar noem dit geen safari. Dit is geen Kenia! De rit over de kleine zandpaadjes was wel erg leuk. Tot slot deden we nog een textielfabriek aan. Hier heb ik nog maar eens voor de lol een sari gepast. Dat levert een heel andere Sigrid op. Daarna reden we terug naar de stad. Onderweg kwamen we veel wandelaars met vlaggen tegen. Zij zijn op weg naar een tempel in de buurt van Jaisalmer, ca. 200 km verderop. Sommige hebben er al 200 of 300 km op zitten. Dit doen ze alleen in deze maand. De mazzelaars komen met de auto, op de trekker of met ander gemotoriseerd vervoer. Al met al een leuke middag.
Vanavond ga ik hier weer weg. Er is ook niet veel meer te doen. Ik ga straks met de nachttrein naar Jaisalmer. Over een paar dagen meer over mijn belevenissen daar (nachtje in de woestijn).

Groetjes,
Sigrid

  • 16 Augustus 2011 - 18:44

    Bianca:

    Hee Sigrid,
    Leuk om je belevenissen allemaal te lezen! Ik moest erg lachen om die halve tros bananen op je pannenkoek. Moest denken aan Roemenië, toen ik een vegetarisch menu had besteld, dat toetje bleek een banaan in de schil die we in ons hand gedrukt kregen haha. Heb je een foto van jezelf in de sari?! Geniet van je nachtje in de woestijn.
    Groetjes,
    Bianca

  • 17 Augustus 2011 - 10:59

    Bettina:

    Hoi Sigrid.
    Jer hebt weer een heerlijke vakantie als ik die verhalen zo lees. Leuk dat wij op die manier ook mee kunnen genieten. Ik ben wel benieuwd naar je foto's.
    Jodphurs zijn in de paardenwereld korte rijlaarsjes. Grappig dat die naar een stad vernoemd zijn.
    Geniet ervan.

    Groetjes
    Bettina

  • 17 Augustus 2011 - 14:30

    Wilfried BE:

    Dag Sigrid,hoe krijg je het weer allemaal geregeld,in een land dat ik eerder moeilijk en chaotisch vind.En al die persoonlijke contacten!Het verbaast me telkens.
    Geniet met volle teugen,
    Wilfried.

  • 17 Augustus 2011 - 18:19

    Martine:

    Hoi Sigrid,

    Leuk weer al die verhalen. Ik snap wel waarom dat boek er gaat komen...Wat je alweer allemaal meemaakt, kortom geniet nog lekker en ik blijf je volgen. Veel plezier!!
    Groetjes Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigrid

Actief sinds 21 Mei 2008
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 133347

Voorgaande reizen:

07 Juli 2023 - 05 Augustus 2023

Sri Lanka

21 Juli 2022 - 20 Augustus 2022

Albanië

18 Oktober 2019 - 09 November 2019

Nepal

30 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Taiwan

20 Juli 2018 - 02 September 2018

Ecuador & Colombia

21 Juli 2017 - 01 September 2017

Reizen door Zuid-Korea en China

14 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Brazilië

23 December 2015 - 02 Januari 2016

Van Istanbul naar Cappadocië

03 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Filipijnen en Molukken

21 December 2014 - 01 Januari 2015

Oman & Dubai

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

De ruige hoogvlaktes van de Andes

25 December 2013 - 05 Januari 2014

Senegal & Gambia

13 Juli 2013 - 21 Augustus 2013

Birma en Thailand

23 December 2012 - 31 December 2012

Jordanië

21 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Langs de Pan-American Highway

25 December 2011 - 06 Januari 2012

Marokkaanse wandelreis

30 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

India 2011

25 December 2010 - 01 Januari 2011

Tunesië

20 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

Maleisisch Borneo 2010

20 December 2009 - 02 Januari 2010

Uganda 2009

08 Juni 2008 - 17 Augustus 2008

Van Turkmenistan naar Beijing

Landen bezocht: