Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

Bako National Park

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

24 Juli 2010 | Maleisië, Kuching

Hallo allemaal,

Ik ben net 5 dagen van huis, maar ben de tijd al helemaal kwijt.
Woensdagmorgen zijn we om 10:00 uur in Kuching geland, in Sarawak, het oostelijk deel van Maleisie. Dit deel van Maleisie ligt op Borneo. We verbleven in een comfortabel hotel aan de rand van het centrum van de stad. 's Middags hebben we met de hele groep (18 personen) een rondje door de stad gemaakt met de reisleider. De stad is niet erg groo, maar best leuk. 's Avond hebben we met z'n allen heerlijk gegeten op het dakterras van een parkeergarage. We bestelden een aantal heerlijke gerechten voor de hele groep, vooral veel vis. Iedereen kon nemen wat hij wilde. Halverwege de maaltijd begon het te hozen. We namen van lieverlee maar een biertje extra, maar het hield maar niet op met regenen. Dat werd een nat pak en dat zou niet de laatste keer zijn!
De volgende morgen zijn we om 9 uur vertrokken naar Bako National Park, eerst een stuk met de bus, daarna met een bootje. We hadden bagage voor 2 nachten mee; de rest lieten we in het hotel achter. Toen we bij het National Park waren zagen we direct al aapjes lopen. Die waren hondsbrutaal en watervlug. Ze maakten er een sport van om de zakken chips voor je neus van tafel weg te kapen. Vanmorgen haalden ze zelfs een broodje ei van mijn bord weg, terwijl ik een ander broodje zat te eten. Het ging zo snel dat ik de aap niet eens gezien heb!
We zagen ook meteen al en slang in een boom zitten en een baardzwijn. 's Middags zijn we gaan wandelen door het regenwoud naar een waterval. Die was op zichzelf niet zo spectaculair, maar er waren wat kleine poeltjes, waar je een bubbelbad had als je in de waterstroom ging zitten. Dat alles is een mooie, bosrijke omgeving. Een soort paradijs, geen beautyfarm die hier tegen op kan.
De volgende dag gingen we een serieuze wandeling maken. Om 9:15 uur vertrokken we. De wandeling ging door het regenwoud over glibberige paadjes met veel boomstronken. Soms moest je door grote, modderige plassen of over spekgladde boomstronken. Een uitdagende wandeling die wel de nodige concentratie vergde. Wel erg leuk hoor! We kwamen langs de waterval waar we weer even gingen badderen. Rond kwart voor 5 waren we weer thuis, kletsnat en stinkend vvan het zweet en dan had de zon nog niet eens echt geschenen!
Vanmorgen ben ik meteen gaan zwemmen, net als gisteren trouwens. Het chaletje waarin we sliepen ligt op 50 meter van het strand. Bij hoog water kun je er zwemmen. Daar maak ik dan graag gebruik van! Een heerlijk begin van de dag. Daarna zijn we gaan ontbijten en teruggegaan naar Kuching. Daar hebben we vanmiddag wat door de stad gelopen, lekker op een terrasje gezeten en verder niet zoveel gedaan. Morgen gaan we naar de Ibanstam waar we overnachten in longhouses. We blijven daar 3 nachten en komen dan voor de laatste keer weer terug in Kuching. Ook hier kijk ik weer erg naar uit!
Ik laat jullie binnenkort weten hoe het was.

Groetjes,
Sigrid

• 24 Juli 2010 - 18:03

Anneke :

Hoi Sig, want is het weer een mooi verslag alsof ik er zelf bij ben.
    Genieten maar weer.

• 24 Juli 2010 - 19:09

Monique:

Hoi Sigrid,
    Hoorde van mijn schoonmoeder van je reis. Super!! Prachtig land dat wordt de aankomende tijd echt genieten. Wij gaan maandag voor een kleine 2 weken naar Schotland, kijk ik ook erg naar uit. Ben benieuwd naar je verslag van de Ibanstam.
    Reis voorzicht.

Veel groetjes uit Koedijk

• 25 Juli 2010 - 17:36

Fanny:

Hoi Sigrid,

Tot nu toe heb jij hetzelfe gedaan als ik, zoveel jaar geleden. Ook naar het Bako Nat. Park geweest, waar de aapjes alles onder onze handen wegroofden. Onze reisleidster, 5 maanden zwager, ging toen enorm tekeer tegen die aapjes, die veilig hoog in de bomen zaten. Wij lagen in een deuk, kwamen bijna niet meer bij van het lachen.
    Jij hebt wel interessantere wandelingen daar gemaakt dan ik. Heb je daar ook nog die neusapen ? Ze komen alleen op enkele plaatsen op Borneo voor, o.a. in dat park. Maar ze zijn erg schuw.
    Keken jullie daar ook uit op een eiland dat net het gezicht van een man was?

Kuching vond ik ook erg gezellig, vooral langs de rivier. Daar waren ook winkeltjes met leuke t-shirts met o.a. Iban-tekeningen.

Heb je al mogen dansen bij de Ibans? En ondertussen flink wat plaatselijk vocht ingenomen? Je hebt de volgende dag wel een enorme kater, dus pas op! Ik spreek uit ervaring.

Fijn dat je al zo genoten hebt van de eerste dagen. Ik wens je veel genot bij de rest van de reis.

Hartelijke groeten van Fanny

• 26 Juli 2010 - 08:30

Aaf:

Heey Sigrid,

Wat geweldig weer om te lezen! Geniet ervan, maar dat doe je wel

dikke Xx

• 26 Juli 2010 - 08:40

Linet:

Hoi Sigrid,

leuk om te lezen wat je eerste ervaringen zijn. En bezoek van stelende apen is nogal wat anders dan wespenplagen op het Geestmerambacht. Heerlijk joh, zwemmen en bubbelbadderen in waterstromen.
    Hier in Holland hebben we een warme week achter de rug en het mislukken van de poging om tot een paarsplusregering te komen.
    Nu onder leiding van Lubbers pogingen tot een centrum rechtskabinet. Deze week wordt het koeler, regenachtiger en een normale zomerse week uit vroegere tijden. Na een vrije week met Nadine nu weer wat werken en.... de computer mag weer aan.
    Vermaak je, veel plezier met de groep en je verblijf bij de Ibanstam.
    Groeten Linet

• 29 Juli 2010 - 12:34

Ans Schuijt:

Hallo Sigrid,

Wat een geweldige reis, volgens mij ga je echt genieten.
    Volgens de gegevens ben je de 30ste jarig. Ik wil je nu alvast feliciteren, dan ben ik zeker de eerste.
    Heel veel plezier nog de komende dagen en groetjes van

Ans

• 29 Juli 2010 - 16:18

Karen:

ha sig,

wat heerlijk weer, zo'n mooie reis. ook weer een mooie gelegenheid om daarna af te spreken want ik wil de resultaten op de gevoelige digi plaat wel zien. En dan morgen je verjaardag of is het inmiddels al morgen bij jou? in dat geval: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Als ik goed kan rekenen ben je heel slim met een kroonjaar de hort op.

groetjes, karen

• 30 Juli 2010 - 05:15

Hester:

Er is er een jarig hoera, hoera!!! Sig, gefeliciteerd he!!!
    Drie verjaardagszoenen voor de jarige!!!

• 30 Juli 2010 - 08:25

Jan En Joke:

Het is weer volop genieten en het fijne is dat je ons ook weer alles laat mee beleven.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. 40 jaar. Maak er een leuke dag van.
    We kijken uit naar je volgende verslag.

• 30 Juli 2010 - 10:04

Daan:

Hoi Sig!

allereerst gefeliciteerd!!!
    je reis klinkt alweer erg goed! Heel veel plezier nog.

x Daan

• 31 Juli 2010 - 13:35

Caroline:

Hoi Sigrid,

Nog gefeliciteerd met je 40 jaar! Ben zelf net terug van vakantie (zoals bekend wat dichter bij huis, maar evengoed genoten). Ik wens je nog veel plezier!

Groetjes, Caroline