De eerste indrukken van India - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu De eerste indrukken van India - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken van India

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

04 Augustus 2011 | India, Vāranāsi

Hoi Allemaal,

Ik zit alweer een dag of 5 in India. De tijd vliegt. Zondag goed aangekomen in Delhi, beetje jammer dat mijn bagage niet mee is gekomen. Dat is niet voor het eerst, dus ik was voorbereid en had wat toiletspullen en een schoon t-shirt en ondergoed in mijn handbagage gedaan. Het duurde wel lang voordat ik de juiste papieren had ingevuld en alles was geregeld. Er zou een chauffeur staan om me naar het hotel te brengen, maar die bleek na lang wachten, net te zijn weggegaan. Ik belde het hotel, zodat die konden regelen dat de chauffeur weer terug kwam. Zo landde ik om 10:40 uur en was ik pas om 13:45 uur in het hotel, dat maar een half uurtje rijden was. Tenminste, in de stijl van de chauffeur. Ik zou er waarschijnlijk anderhalf uur over hebben gedaan, maar hij manoeuvreerde al toeterend van de linker- naar de rechterbaan en indien nodig, voegde hij een rijbaan toe. Welkom in India!
Zondagmiddag heb ik nog een beetje over de main bazaar van Pahar Ganj gelopen. Ik ging een reisbureau in voor info over Delhi en toen ik eruit kwam had ik tot 20 augustus alle treinreserveringen en hotelovernachtingen + transfers van en naar de hotels geregeld. Dat gaat me verder in de reis een hoop tijd schelen. Geen gezeul van de stations met mijn bagage op zoek naar het hotel. Ik was kennelijk in een luie bui toen ik dit regelde!
Maandag heb ik met auto + chauffeur een city tour door Delhi gemaakt. Veel bezienswaardigheden liggen ver uit elkaar. Dit was wel de beste manier om het te doen. Het was vreselijk warm in Delhi en heerlijk om steeds in de frisse airco-lucht te zitten. Er was veel gesloten, omdat het maandag is. Daarom heb ik tussendoor een Ayuverdische hete steen massage genomen. Heerlijk ontspannend! Na de tour heb ik nog wat rondgelopen. Ik kwam een jongen tegen die niets te doen had en het leuk vond om me naar een Sikh tempel te brengen. Deze was erg mooi.
Dinsdag heb ik weinig gedaan. Mijn bagage was maandag nog niet aangekomen. De afspraak was dat hij naar mijn hotel zou worden gebracht. Ik zou dinsdagavond met de trein naar Varanasi gaan. Of mijn bagage dan op tijd zou worden afgeleverd was dubieus. Ik besloot om zelf naar de luchthaven te gaan en daar mijn bagage meteen mee te nemen, of als hij nog niet was gekomen, het adres van het hotel in Varanasi door te geven en erop zou toe zien dat dat daadwerkelijk op het formulier zou worden veranderd. Ik had gehoopt naar de aankomsthal te mogen gaan en daar mijn bagage van de band te plukken. Dan nog even melden dat ik het had ontvangen en klaar is Kees. Helaas ging het niet zo makkelijk. Ik moest naar het kantoor van Air India bij de vertrekhal. Na een uur konden ze me vertellen dat mijn bagage was aangekomen (gelukkig!). Het duurde toen nog 2 uur om het door de douane te krijgen (mijn tas is niet open geweest) en 2 verdiepingen omhoog te brengen. Ik was wel blij dat ik mijn rugzak had. Voor mijn gevoel ging toen mijn reis pas echt beginnen. Er was niet zoveel tijd om nog echt wat te gaan doen. Ik nam de airport metro express naar het treinstation, liep vandaar naar een restaurant met dakterras en ging rustig wat eten. De eerste dagen hier had ik weinig honger. Pas vandaag heb ik het gevoel dat mijn lichaam aan de omstandigheden hier gewend is en begin ik op normale tijden weer trek te krijgen.
Dinsdagnacht zat ik in de trein naar Varanasi. Ik kwam hier gistermorgen om 9 uur aan. Er stond al iemand me op te wachten om me naar het hotel te brengen. Lekker na zo'n nachtje treinen. De hotels bleken hier (nagenoeg?) vol te zitten. Ben ik even blij met mijn reservering! Gistermiddag ben ik naar het oude centrum en naar de Ganges gegaan. Op de normale wegen is het een klere-herrie. Iedere fietser, riksja, auto of motor gaat bellend of toeterend zijn weg. Ik heb heerlijk geslenterd door de smalle straatjes, daar komen alleen tweewielers en is het een stuk rustiger. Her en der staan er koeien midden op de weg, er lopen groepen mannen in oranje kledij (aanhangers van Shiva) naar de Ganges en overal om je heen zijn winkels. Ik word continue aangesproken en ook dat went. Regelmatig begint iemand een praatje en voor je het weet zit je met een kop thee in een zijdewinkel sjaaltjes en kleedjes te bekijken (echt mijn ding), die je uiteindelijk dan toch maar niet besluit te kopen. Sorry, net niet de goede kleur...
Gisteravond heb ik een puja bijgewoond, een plechtigheid die zich bij zonsondergang aan de oever van de Ganges afspeelt. Veel gezang, geklap, druk, bloemen, kaarsjes, fakkels en wierook. Indrukwekkend. Gisteravond bracht een gids me er naar toe en zat ik tussen de hindi. Vanavond wil ik het van de andere kant bekijken.
Vanmorgen heb ik bij zonsopgang (5:45 uur) vanaf een bootje de wastaferelen van de hindi in de Ganges bekeken en zijn we langs 2 plekken gevaren waar lijken gecremeerd worden. Wederom indrukwekkend. Verder heb ik vandaag vooral door de stad gelopen. Vanmorgen meer in het zuiden bij wat tempels, vanmiddag meer in het centrum. Morgen nog een dag in Varanasi en dan met de nachttrein naar Agra. Ook dat moet heel bijzonder zijn. Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Sigrid



  • 04 Augustus 2011 - 11:57

    Joan:

    Hey Sig,
    Weer zo'n prachtige reis! Mazzel dat je nog wat spullen in je handbagage had zitten. Wordt weer een leuk avontuur daar! Ik vertrek aankomende woensdag weer eens richting Thailand. Deze keer gaan de kids ook mee met backpack. Zal erop toezien dat er toch nog wat toiletspulletjes in de handbagage gestopt gaan worden! ;-) hmmm, moet ik daar toch ook nog maar een reisbureautje binnenvallen.....je zet me wel weer aan het denken hoor. groetjes!

  • 04 Augustus 2011 - 16:21

    Joke Kruiver:

    Hoi Sigrid!

    Ik heb weer genoten van verhaal. Wat zL het opnieuw een avontuur worden. Wordt genieten. Leuk dat je ons daar in betrekt.
    Nog veel plezier.

  • 07 Augustus 2011 - 08:13

    Petra:

    Hi Sigrid,
    India! Leuk ;-) In mijn ogen het land met de grootste tegenstellingen. Ik hoop dat je voldoende fotokaartjes mee hebt want je zult er ontzettend veel foto's gaan maken. Enjoy!

  • 07 Augustus 2011 - 13:14

    Annemieke:

    Hee Sigrid, wat leuk om iets van je te lezen! We zitten als we het globaal bekijken nog aardig bij elkaar in de buurt. Wij nu in Hue aangekomen waarv we deze laatste week zullen doorbrengen. Je hebt het goed voorbereid door alvast je hotteltjes te regelen. Wel zo relaxed lijkt mij. Ben beniewd hoe je het ervaart zo in je eentje reizen.Als wij hier zo die groepen toeristen zien langstrekken zijn we niet jaloers, maar juist blij dat we op de bonnefoi reizen. We zijn dan wel met z'n vieren...
    Prachtige tochten in Vietnam gemaakt. wel jammer dat je hier zoveel bij reisbureautjes moet regelen en niet op eigen houtje naar de hoogtepunten kunt gaan. We hebben dat nu en dan wel gedaan, maar dan wordt je enorm uitgemolken en betaal je veel te veel!!
    Heet heet heet en nu en dan inderdaad enorme regenbuien zonder af te koelen. Wij hebben nu nog negen dagen en vliegen dan over India via Moskow met aeroflot (zeer goed bevallen; een aanrader!) We zwaaien vanuit he vliegtuig naar je!

    Veel liefs, een dikke zoen; pas goed op jezelf! (Wij gaan zo naar bed; al wer half negen hier ! Haha!
    Annemieke

  • 08 Augustus 2011 - 08:46

    Ingrid:

    Hey Sigrid!

    Wat leuk te lezen dat je in India zit. Goed te horen dat het allemaal goed gaat...en goed is gekomen met je baggage :0)
    Heel veel reisplezier..maar jou kennende gaat dat helemaal goed komen.

    Heel veel groetjes,
    Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigrid

Actief sinds 21 Mei 2008
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 132925

Voorgaande reizen:

07 Juli 2023 - 05 Augustus 2023

Sri Lanka

21 Juli 2022 - 20 Augustus 2022

Albanië

18 Oktober 2019 - 09 November 2019

Nepal

30 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Taiwan

20 Juli 2018 - 02 September 2018

Ecuador & Colombia

21 Juli 2017 - 01 September 2017

Reizen door Zuid-Korea en China

14 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Brazilië

23 December 2015 - 02 Januari 2016

Van Istanbul naar Cappadocië

03 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Filipijnen en Molukken

21 December 2014 - 01 Januari 2015

Oman & Dubai

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

De ruige hoogvlaktes van de Andes

25 December 2013 - 05 Januari 2014

Senegal & Gambia

13 Juli 2013 - 21 Augustus 2013

Birma en Thailand

23 December 2012 - 31 December 2012

Jordanië

21 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Langs de Pan-American Highway

25 December 2011 - 06 Januari 2012

Marokkaanse wandelreis

30 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

India 2011

25 December 2010 - 01 Januari 2011

Tunesië

20 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

Maleisisch Borneo 2010

20 December 2009 - 02 Januari 2010

Uganda 2009

08 Juni 2008 - 17 Augustus 2008

Van Turkmenistan naar Beijing

Landen bezocht: