De heilige Ganges en de wonderschone Taj Majal - Reisverslag uit Agra, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu De heilige Ganges en de wonderschone Taj Majal - Reisverslag uit Agra, India van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

De heilige Ganges en de wonderschone Taj Majal

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

07 Augustus 2011 | India, Agra

Hallo allemaal!

Donderdagavond ben ik volgens plan nog een keer naar de puja gegaan, de plechtigheid bij zonsondergang. Dit keer stond ik tussen het 'gewone' publiek, of beter gezegd, eerste rang voor de andere toeschouwers. Een perfecte plek pal voor het hele gebeuren dat vanaf dit punt nog een stuk indrukwekkender was. Ik ben blij dat ik nog een keer daar naar toe ben gegaan.
Vrijdagochtend heb ik geen wekker gezet, even lekker rustig aan beginnen. Na het ontbijt ben ik naar het treinstation gelopen, om vandaar met een tuk-tuk naar Sarnath te gaan waar een grote boeddhistische tempel staat. Die was het bezoeken zeker waard. De tuk-tuk chauffeur had op me gewacht en bracht me terug naar het station. Ik had nog genoeg tijd om even de stad in te gaan. Na een ritje met een riksja dook ik de smalle steegjes weer in op weg naar de plek aan de Ganges waar de crematies plaats vinden. Onderweg bij een Duitse bakker annex restaurant een stuk cake gegeten. De opbrengst hiervan gaat naar een project om vrouwen de mogelijkheid te geven te gaan werken. Slechts ca. 40% van de vrouwen in India heeft de mogelijkheid gekregen om onderwijs te volgen. Dat gaat wel steeds beter en in sommige delen (meer in het Zuiden) is dit 86%, maar dat houdt meteen in dat het in andere delen (o.a. in Rajastan waar ik de komende tijd ga zijn) een stuk slechter is. Dat is wel schrijnend. Ik spreek hier ook alleen maar mannen, alleen bij de massage heb ik een vrouw gesproken.
Terwijl ik van mijn cake zat te genieten begon het te hozen. Ik bleef daar wat langer hangen en ben toen de regen wat minder werd doorgelopen. Bij de crematies was het druk. Dode lichamen werden gewikkeld in veelkleurige doeken naar boven, naar het vuur, gebracht. Ik heb niet vlakbij het vuur gestaan om te zien hoe de lijken daadwerkelijk op het vuur werden gegooid. Ik weet niet of ik daar gewenst was en vond dat ik zo wel een goed indruk had gekregen. Het is ook absoluut verboden om hier foto's te maken (en terecht).
Daarna at ik nog wat in een restaurant en ging ik terug naar het hotel. Ik zou tussen kwart voor 4 en 4 uur worden opgehaald om naar het station te gaan, maar om 10 over 4 was er nog geen chauffeur te bekennen. Toen heb ik zelf maar een tuk-tuk geregeld. De trein kwam met een kwartier vertraging aan bij het station. Als je denkt dat hij die tijd 's avonds of 's nachts wel in zal halen heb je het mis. Met anderhalf uur vertraging kwam ik om 7:15 uur in Agra aan.
Agra ik een compleet andere stad dan Varanasi. Het klinkt misschien gek, maar het is hier rustig, ondanks dat hier de grootste trekpleister van het land staat. Op het station stond nu wel een chauffeur op me te wachten. In het hotel was ondanks het vroege tijdstip meteen een kamer beschikbaar. Erg prettig na een nacht met weinig slaap. In Agra heb ik eerst het fort bezocht. De 3 km naar het fort legde ik lopend af. Continue bleven er riksja's een stukje naast me rijden in de hoop dat ik in zou stappen. Bij sommige ging de prijs elke 50 meter met 10 roepie omlaag. Bij een man ging het zover dat ik gratis mee mocht rijden. Hij vond het wel gezellig en hij houdt van Nederlandse kaas. Ik vond het juist wel lekker om een stukje te lopen en zei tegen de riksjamannen dat ik ook een beetje in beweging moest blijven. Agra fort is groot en vooral erg mooi. Het fort is gebouwd met rood steen en sommige delen binnen zijn gemaakt van wit marmer. Vanaf het fort had ik het eerste, mooie zicht op de Taj Mahal. Toen het begon te regenen heb ik lekker op een richeltje aan een binnenplaats zitten schuilen. Het bleef lang regenen en ik had geen zin om doorweekt te worden. Daardoor duurde het bezoek aan het fort lekker lang. Er hing daar een goede sfeer, waardoor dat geen straf was. Toen het wat minder regende trok ik toch maar mijn regenjas aan en waagde me de straat weer op om onmiddellijk een tuk-tuk naar een restaurant te nemen. Toen ik daar was werd het gelukkig droog. Ik ging terug lopen naar het hotel. Toen ik er bijna was kwam de tuk-tuk aan rijden met de chauffeur die me 's morgens gratis mee wilde nemen. Hij vroeg me nu in te stappen en zou me gratis naar het hotel brengen. Gewoon, voor de gezelligheid. Daarna bedacht hij zich en vroeg of ik iets voor hem wilde doen: of hij me naar een souvenirshop mocht brengen, zodat hij 20 roepie commissie zou krijgen ongeacht of ik wat kocht. Ik zag er de humor wel van in en stemde toe. Ik heb zelfs nog serieus broeken gepast, maar heb toch niets gekocht. Daarna deden we nog 2 winkels aan. We moesten er allebei om lachen. Ik had toch niet zoveel te doen en meestal had ik ook nog wel lol met de verkopers. Na drie shops vond ik het welletjes. De chauffeur had 60 roepie verdiend (ca 1 euro, waar hebben we het over) en zette me bij het hotel af. Gisteravond heb ik verder niet zoveel meer gedaan.
Vanmorgen ben ik om half 6 opgestaan voor een bezoek aan de Taj Mahal. Deze gaat om 6 uur open. Vijf minuten later stond ik al in een rij om een kaartje te kopen. Om 10 uur wordt het druk en schijnt er echt een megarij te staan. Het was helaas bewolkt, maar dat kon de schoonheid van het gebouw niet verbloemen. Ik was bang geweest teleurgesteld te worden omdat ik het al op mooie foto's had gezien, maar niets bleek minder waar. In het echt zie je pas hoe mooi het gebouw is. Ik weet zeker dat dit het mooiste gebouw is dat ik heb gezien. Ik liep er rustig op mijn gemak rond, nam teveel foto's en genoot. Ik vond het al redelijk druk met vooral veel westerse toeristen. Na een kleine 2 uur had ik het daar wel gezien en verliet ik het complex voor een ontbijtje in de buurt. Op een dakterras genoot ik van een paar wentelteefjes met uitzicht op het dagelijks leven in de wijk dat net een beetje op gang kwam. Heerlijk om daar naar te kijken!
Ik liep terug naar mijn hotel, pakte mijn spullen en checkte uit. Mijn grote rugzak kon ik daar vandaag laten staan. Ik nam een tuk-tuk naar het mausoleum van Itimad-ud-Daulah, de voorganger van de Taj Mahal en het eerste marmeren gebouw uit de Mogolse tijd. Ook dit was erg mooi. Net als de Taj Mahal was dit helemaal symmetrisch. Ook hier nam ik mijn tijd voor ik me naar een drukke bazaar liet brengen. Hoewel het leuk was om daar overheen te lopen (er waren daar geen andere westerlingen), had ik het vrij snel gezien. Ik vond het te warm om in de volle zon rond te lopen. Ik liep nog even naar de nabijgelegen moskee. Hier moesten mijn schoenen uit en lag er geen mat. De stenen waren echt te heet om op te lopen! De moskee was niet heel bijzonder, maar ik ben er even rustig gaan zitten. Het is wel leuk om te zien hoe mensen dan op je reageren. Een paar mannen kwamen me vriendelijk lachend een hand geven. Na het moskeebezoek nam ik een tuk-tuk naar de buurt van mijn hotel om eerst even te internetten. Zo meteen ga ik nog wat eten voor ik op de trein naar Jaipur stap. Daar kom ik vanavond laat aan.
Ik heb genoten van Agra!

Groetjes,
Sigrid

  • 07 Augustus 2011 - 09:01

    Anja:

    He Sieg,

    Indrukwekkend om te lezen, net of ik bij je ben!

    Geniet er van!

    Anja

  • 07 Augustus 2011 - 13:21

    Hester:

    Ha die Sig,

    Wat een genot om je verhalen te lezen! Het is net of ik daar ook een beetje loop....Hoop dat je lekker verder geniet en dat je alles wat je ziet kan verwerken, wat een indrukken!

  • 07 Augustus 2011 - 17:06

    Ans Schuijt:

    Hallo Sigrid,

    Twee verslagen heb ik van je gelezen en ik zou het voor mijzelf wel heel spannend vinden allemaal. Maar ik weet dat jij het kunt om in je eentje weg te trekken en ook makkelijk contacten zult maken.Voor dat jij met de trein in Jaipur aan zou komen, ben ik achter mijn computer op google gaan kijken naar de plaats. Ik vind het heel stoer van je en zo op afstand kan ik er ook enorm van genieten.
    Hele prettige 23 dagen nog en ik lees weer iets van je.

    groetjes Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sigrid

Actief sinds 21 Mei 2008
Verslag gelezen: 1577
Totaal aantal bezoekers 133347

Voorgaande reizen:

07 Juli 2023 - 05 Augustus 2023

Sri Lanka

21 Juli 2022 - 20 Augustus 2022

Albanië

18 Oktober 2019 - 09 November 2019

Nepal

30 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Taiwan

20 Juli 2018 - 02 September 2018

Ecuador & Colombia

21 Juli 2017 - 01 September 2017

Reizen door Zuid-Korea en China

14 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Brazilië

23 December 2015 - 02 Januari 2016

Van Istanbul naar Cappadocië

03 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Filipijnen en Molukken

21 December 2014 - 01 Januari 2015

Oman & Dubai

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

De ruige hoogvlaktes van de Andes

25 December 2013 - 05 Januari 2014

Senegal & Gambia

13 Juli 2013 - 21 Augustus 2013

Birma en Thailand

23 December 2012 - 31 December 2012

Jordanië

21 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Langs de Pan-American Highway

25 December 2011 - 06 Januari 2012

Marokkaanse wandelreis

30 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

India 2011

25 December 2010 - 01 Januari 2011

Tunesië

20 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

Maleisisch Borneo 2010

20 December 2009 - 02 Januari 2010

Uganda 2009

08 Juni 2008 - 17 Augustus 2008

Van Turkmenistan naar Beijing

Landen bezocht: