Laatste deel van de groepsreis - Reisverslag uit Beijing, China van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu Laatste deel van de groepsreis - Reisverslag uit Beijing, China van Sigrid Schweitzer - WaarBenJij.nu

Laatste deel van de groepsreis

Door: Sigrid

Blijf op de hoogte en volg Sigrid

19 Juli 2008 | China, Beijing

Hallo allemaal,

Het fietsen naar de zandduinen was vorige week geweldig. De duinen waren behoorlijk hoog. We wilden er natuurlijk wel even boven op staan. Het was flink zwoegen om omhoog te lopen, wat de voldoening toen we boven waren des te groter maakte. Daar hadden we een schitterend uitzicht over de duinen. Gelukkig was de terugtocht een stuk lichter!
Zaterdag zijn we 's morgens al vroeg vertrokken naar Jiayuguan waar we een fort bezochten en het eindpunt van de Chinese muur. Helaas was deze geheel gerestaureerd. We hadden gehoopt nog een deel in oorspronkelijke staat aan te treffen. We liepen een stukje over de muur, genoten van het uitzicht en moesten toen weer door. Het was de bedoeling dat we om kwart voor 6 het vliegtuig naar Xi'an zouden nemen. Op excursies zoals deze moet er in China altijd een 'gids' mee. Deze had contact met het vliegveld. Het waaide behoorlijk, waardoor het vliegtuig niet kon landen. We zouden een behoorlijke vertraging hebben. De gids stelde daarom voor om grotten van Wei Jin te bezoeken. Dat wilden we wel. We werden niet teleurgesteld. De grot die we bezochten had muurschilderingen waarover we een heldere uitleg kregen. Ze waren heel simpel getekend, maar prachtig. Na dit bezoek was er nog steeds geen groen licht om te vliegen. We werden naar een hotel gebracht waar we een avondmaal aangeboden kregen. Daarna konden we toch gaan. De vertraging bedroeg uiteindelijk 4,5 uur, waardoor we pas om half 2 in ons hotel aankwamen.
Zondag hebben we eerst uitgebreid en vooral rustig ontbeten in het hotel. Kamergenote Petra en ik houden meestal een rustig tempo aan. Daarna hebben we wat sightseeing gedaan in Xi'an. Xi'an is een erg grote en drukke stad in vergelijking met waar we tot nu toe zijn geweest. De bezienswaardigheden waren zeker de moeite waard, maar ik vind het geen gezellige stad. Het leukst vond ik nog ons fietstochtje over de stadsmuren die een omtrek van 14 km hebben. We moesten de gaten in het wegdek omzeilen en af en toe een klein hellinkje nemen en dat maakte het tochtje nog wel zo leuk.
Maandagochtend hebben we nog een pagode buiten de stadsmuren van Xi'an bezocht en zijn we lekker door wat woonwijkjes teruggelopen naar het hotel. Altijd leuk om wat meer van het Chinese leven te zien. 's Middags zijn we naar het beroemde terracotta leger gegaan. Het was daar superdruk. De eerste kuil die we bezochten was het bekendst. Hier werd je opzij gezet door de Chinezen als je niet oppaste. Als je niet opzij wilde gaan kreeg je een elleboog in je nek omdat men zo nodig een foto moest nemen. Ik vond het daar in eerste instantie niet zo geweldig. De foto's in de boeken vond ik mooier. Kuil 2 en vooral 3 vond ik al een stuk beter. We zijn nog even terug gegaan naar kuil 1 waar het toen en stuk rustiger was. Nu kon ik er meer van genieten. Toch wel heel bijzonder hoe daar de terracotta soldaten staan opgesteld, heel fijn gemaakt, geen soldaat hetzelfde. 's Avonds zijn we met de nachttrein naar Pingyao gegaan.
Dinsdag hebben Petra en ik een fiets gehuurd en zijn we fietsend 2 mooie tempels buiten de stad gaan bezoeken. We fietsten over het platteland wat op zichzelf al erg leuk is. Onderweg lunchten we in een klein dorpje met een relatief grote markt. We liepen er wat overheen en waren een bezienswaardigheid. Hier waren ze nog niet zo gewend aan toeristen. We hadden heel veel tijd in Pingyao en hebben er een relaxed dagje van gemaakt. Toen we terug kwamen van het fietsen zijn we lekker een biertje op een bank voor het hotel gaan drinken. Wat groepsgenoten kwamen erbij. Zo verzamelde zich vanzelf een groep waarmee we 's avonds gingen eten. Lekker en gezellig. Daarna keken we in het hotel nog even de film 'raise the red latern', die in een huis in de buurt is opgenomen.
Woensdag gingen we het stadje zelf bekijken. Het centrum (omgeven door stadsmuren) staat vol met oude koopmanshuizen, tempels en heeft vele smalle straten. In de buurt van ons hotel was het vrij commercieel en erg druk; een stuk verder werd het al een stuk rustiger. We bezochten wat huizen met binnenplaatsen en 2 tempels. 's Middags liepen we een stuk over de stadsmuur. We vonden dat onze voeten daarna wel een voetmassage hadden verdiend. Heerlijk, dat ga ik zeker nog vaker doen!
Donderdagmorgen regende het opeens hard. Dat hadden we niet verwacht. Reden om het nog rustiger aan te doen. Ik heb nog een taoïstische tempel bezocht en wat huisjes. Het leukste was nog dat ik bij wat kinderen die zaten te tekenen bleef staan kijken en toen werd uitgenodigd om verder te komen. Zo kwam ik in een klas terecht waar kinderen tekenles kregen. De klas stond meteen op zijn kop. Iedereen wilde op de foto. Geweldig! 's Middags vertrokken we richting Taiyuang waar we op de trein zouden stappen. Onderweg reden we langs het huis van de Qiao familie waar de film van dinsdagavond was opgenomen. Dat soort huizen kennen we inmiddels wel, hoewel deze groter was dan die in Pingyao. Het was wel leuk om het stuk te herkennen waar die film was opgenomen. We reden door naar Taiyuang waar we een leuk restaurant zochten om met de groep te gaan eten. Dit zou de laatste maaltijd met de hele groep zijn. Een van ons hield een leuke speech om reisleider Ruben te bedanken voor zijn goede werk en zijn welverdiende fooi te geven. Daarna stapten we in de trein waar we het met een fles brandy nog even gezellig maakten.
Vrijdagmorgen kwamen we in Beijing aan. Na een douche ben ik met twee anderen naar het Olympisch gebied gegaan. We wilden een metrolijn nemen, maar konden deze niet vinden. Bleek dat hij pas vandaag open ging. Soms heb je pech, nu moesten we een stuk lopen. We wilden het zwembad en het vogelnest zien, wat goed gelukt is. Het gebied ademt al een beetje een Olympische sfeer uit. Vooral het vogelnest is indrukwekkend. Er rondom heen staan nog een paar erg fraaie gebouwen. Daarna gingen we naar het Plein van de Hemelse vrede. Daar kwamen de beelden van de studentenopstand weer op mijn netvlies, net als 2 jaar geleden. Ik blijf dit een bijzondere plek vinden. We wilden een hutong bezoeken die in oktober nog helemaal plat lag. Die was nog niet helemaal open. Er werd nog hard gewerkt. Er zijn veel oude hutongs plat gegooid en opnieuw (in oude stijl) opgebouwd ivm de Olympische Spelen. Ik ga over 4 weken nog even kijken of ze deze hutong af hebben gekregen. We liepen via een moderne winkelstraat terug naar het hotel. 's Avonds hebben we met een klein groepje gegeten en hebben we nog even een gezellig terrasje gepakt.
Vanmorgen heb ik afscheid genomen van de groep. Wel even gek. Ik maak er vandaag een rustig dagje van. Even omschakelen naar het alleen reizen. Vanmiddag vertrek ik met de trein naar Chengdu. Dat wordt een rit van ruim 25 uur. Daarna ga ik het zuidwesten van China verkennen.
Wordt vervolgd!

• 19 Juli 2008 - 10:17

Jessy:

Ben toch wel een beetje jaloers als ik dit allemaal zo lees. Maar wel een superleuke reis die je maakt. Zal inderdaad wel even omschakelen zijn om weer alleen te reizen, maar in de trein zal je wel weer genoeg aanspraak hebben denk ik! Groetjes, Jessy

• 19 Juli 2008 - 18:04

Ingrid:

Wat een gave reis en veel plezier alleen (je hebt wel veel durf). Hier is nog steeds alles rustig (nog steeds geen kleintje erbij). Ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes Ingrid

• 21 Juli 2008 - 09:14

Koen:

Alweer een prachtig verhaal! Succes met de volgende weken dat je alleen verder gaat.

• 21 Juli 2008 - 15:02

Martine:

Jeetje Sig, wat maak je allemaal mee. Zeker raar om nu alleen verder te gaan, kun je niets samen delen ook geen borrel! Heel veel plezier in zuid-china. Misschien kun je je wel inschrijven voor de olympische spelen nu je daar toch bent..(jij kunt alles toch?!!!)Veel plezier verder en op naar je laatste weekjes. Groetjes Martine

• 22 Juli 2008 - 13:33

Jeanine Boesen:

Ook ik ben jaloers hoor! Ik ben erg benieuwd naar de verder verhalen.